Сүнс шингэх үзэгдлийн учир

Өсвөр насныхны дунд өргөн тархсан мэргэ төлгийн тоглоом буюу зугаацлын нэг хэлбэр нь сүнс дуудах юм. Сүнс дуудах үед цагаан толгойн үсгүүдийг бичсэн цаасан дээр зоосон мөнгө байрлуулж, оролцогчид түүн дээр долоовор хуруугаар дардаг. Хэрэв дуудсан сүнс ирсэн бол зоосон мөнгийг хөдөлгөх бөгөөд тодорхой үсгүүд дээр байрлах үед үүссэн үгсээр сүнс дуудагчдын хүссэн асуултын хариуг дуудсан сүнс өгч буй хэрэг хэмээн итгэдэг билээ. Сүнс дуудагчид ихэвчлэн нэр алдартай хүний сүнсийг дууддаг бол зарим оронд үнэг зэрэг амьтны сүнсийг дууддаг байна.

Нэгэн ахлах сургуулийн найз охид үнэгний сүнс дууджээ. Гэтэл А охин гэв гэнэт учиргүй уйлж, чичирч эхэлсэн байна. Найз охидын дуудсанаар яаран ирсэн ээж нь ойролцоо байсан зүйлсийг авч шидлэж, араатан мэт аашлах охиныхоо итгэмээргүй төрхийг олж харжээ. Ээжийн хамт гэртээ ирсэн охин өлсгөлөн амьтан мэт аяглан сүү нэхэж байв. Шилэн аяганд сүү хийж өгтөл унагаж асгаад яг л муур мэт долоож уужээ. Охины байдал орой болтол сайжирсангүй, хөргөгч онгойлгож хүнсий бүтээгдэхүүнийг түүхийгээр нь зулгаан идэж байв. Маргааш нь охиныг ангийн багшийн хамт сүнс зайлуулагч гэгдсэн хүнд дагуулан очиж, засал хийлгэсэн боловч ямар ч нөлөө үзүүлсэнгүй.

Хүчирхийлэлд өртсөн нэгэн эмэгтэй уулын мухарт орших нэгэн сүмийн хашаан дахь модноос боомилон үхсэн хэрэг 100 гаруй жилийн өмнө гарчээ. Гэвч удалгүй хүчирхийлэгч эрийн цогцос амиа хорлосон, бусдад хорлогдсон эсэх нь үл мэдэгдэх учир битүүлэг байдалтайгаар сүмийн ойролцоогоос олдсон байна. Тэр үеэс хойш эмэгтэйн сүнс модонд хоргодсон хэмээх цуу яриа тарсан байв. Тэр ч байтугай уг модны ойролцоо шөнө орой явах цагт эмэгтэй хүний гаслантайгаар инээх, уйлах дуу хоолойг сонссон хэмээн нотлох хүний тоо нэмэгдэх болжээ. Мөн модыг тайрахыг оролдсон хүн эмэгтэйн өширхсөн сүнсэнд хорлогдож нас бардаг хэмээх яриа хүч нэмэх болов.

Цуу яриаг үнэн эсэхийг шалгахаар шийдсэн 4 оюутан залуу шөнөөр сүмд иржээ. Анхнаасаа энд ирхээс татгалзаж байсан тэдний нэг эмэгтэй Б хэтэрхий их айдаст автсан тул сүмийн хаалганы гадна ганцаар үлдэв. Гэтэл хэсэг хугацааны дараа хэн нэгний гар мөрөн дээр нь хүрэхийг мэдэрч ухаан алдан унажээ. Энэ нь үнэндээ найзуудынх нь төлөвлөсөн шоглоом байв. Гэвч айлгахыг хүссэн найз нь ухаан орохдоо тэс өөр хүн болон хувирч, өөрсдийг нь айхад хүргэжээ. Босч зогссон Б "модыг битгий тайр, намайг битгий тайр" хэмээн өмнө нь сонсож байгаагүй хахир хоолойгоор хэлэв. Мөн ойртож ирсэн нэг найзаа багалзуурдан өргөж газраас хөндийрүүлсэн байна. Үнэндээ харьцангуй намхан нуруутай, хүч чадал багатай эмэгтэй Б 70 кг-аас илүү жинтэй эрэгтэйг иймэрхүү байдлаар хөнгөхөн өргөх ямар ч боломжгүй.

Сандарсан 2 найз гараас нь татаж, хориглох үед Б хэвийн байдалдаа орсон боловч дөнгөж сая хийсэн үйлдлээ огт санахгүй байв. Эдгээр нь бодит амьдралд тохиолдсон явдлуудын жишээ юм. Сүнс бусад хүний биед хоргодож, удирддаг хэмээх иймэрхүү үзэгдлийг "сүнс шингэх" гэнэ. Олонхи хүн үүнийг шашин, мухар сүсгийн хүрээнд сүнстэй холбож ойлгодог. Тэгвэл уг үзэгдлийг судлаач эрдэмтэд анагаахын шинжлэх ухааны үүднээс хэд хэдэн тайлбар хэлдэг. Эхнийх нь тархины гэмтлийн нөлөө юм. Хүний тархины чамархайн хэсэг (temporal lobe) ой дурсамжийг хадгалж байдаг тул тэр хэсэг гэмтсэнээр мэдээлэл боловсруулах чадвараа алдаж, хараа болон сонсголын хий үзэгдлийг мэдэрдэг.

Тухайлбал өөрийнх нь гар чөтгөрийнх мэт харагдах, бусдын захиран тушаасан дуу хоолой сонсогдох гэх мэт. Дараагийн тайлбар нь согтууруулах ундаа, мансууруулах бодисын нөлөө юм. Хүн архи, согтууруулах ундаа, хар тамхийг их хэмжээгээр хэрэглэх үед мөн адил хараа, сонсголын хий үзэгдлийг мэдэрнэ. Удаах тайлбар нь шизофрени өвчин юм. Энэ өвчний үед хүн хий үзэгдлүүдээр хүрээлэгдсэн мэт санагддаг. Эдгээр бүх нөхцөлд тухайн хүний хийж буй үйлдэл сүнс шингэсэн мэт харагддаг. Тэгвэл сүүлийнх нь "олон хүний зан чанарыг агуулах (dissociative identity disorder)" өвчин юм. Ийм өвчтэй хүний биед орших олон дүр төрхийн зарим нь этгээд үйлдэл, үг хэллэг хэрэглэх тохиолдол бий.

Биед нь үнэгний сүнс шингэж, харьцангуй удаан хугацаа өнгөрсөн ч гарахгүй байгаа А охиныг ээж нь нэгэн их сургуулийн эмнэлгийн мэдрэлийн эмчид үзүүлжээ. Эмч эхний ээлжинд таамаглаж болох дээрх 4 нөхцлийг шалгаж үзсэн байна. Компьютер томографийн шинжилгээгээр охины тархины чамархайн хэсэгт гэмтлийн улмаас үүсэх цус алдалтын шинж тэмдэг илэрсэнгүй. Мөн цусны шинжилгээгээр согтууруулах ундаа, мансууруулах бодисын ул мөр илрээгүй байна. 2 төрлийн өвчний сэжиг ч нотлогдсонгүй. Бодит байдалд сүнс шингэх үзэгдэл үүсгэж болох 5 дахь шалтгаан байв. Эмч А охины өвчинг тархины онцгой нөхцөл байдал буюу гипнозиос үүдэлтэй хэмээн оношилжээ. Мөн сүнс шингэхтэй төстэй үзэгдлийг гипнозийн нөлөөгөөр хялбар үүсгэх боломжтой юм.


Стэнфордын их сургуулийн профессор, гипнози судлалыг үндэслэгч Эрнэст Хилгардын тодорхойлсноор гипнозийн үед хүний биед 4 шинж тэмдэг илэрдэг байна. 1-рт, хүн өөрийгөө мэдрэх логик дүгнэлт хийх чадваргүй болдог. 2-рт, бусдын хэлсэн үг, тушаалыг амархан хүлээн авч даган биелүүлнэ. 3-рт, бусдын үгний дагуу ямар нэгэн зүйлд анхаарлаа хязгаарт нь хүртэл төвлөрүүлнэ. 4-рт, өнгөрсөн үеийн дурсамж сэргэх буюу маш тод дүрслэл болон харагдана. Энэ бүхний эцэст гипнозид орсон хүн хэвийн бус үйлдэл хийхэд хүрдэг байна. Гипнозийг тархины физиологийн үүднээс авч үзвэл сэрүүн байх, унтах хоёрын дунд буюу зүүрмэглэхтэй адил нөхцөл байдал юм. Ийм нөхцөлд хүн гаднаас ирэх цочролд өөрийн ухаангүй мэт хариу үйлдэл үзүүлдэг байна.

Гипнозийг дадлагажсан сэтгэлзүйчид хийдэг бөгөөд туршлагагүй хүний үйлдэл бие махбод, сэтгэлзүйд сөргөөр нөлөөлөх магадлал өндөр байдаг тул дууриан хийхгүй байхыг зөвлөж байна. Хүнийг гипнозид оруулах ажиллагаа тайвшруулхаас эхэлдэг. Үүний тулд суудалд тухтай суулган биеээ суллахыг зөвлөж, намуун хоолойгоор тоо тоолдог. Тайвширч, амралтын байдалд орсон хүний тархин дахь норадреналиний ялгарал багасна. Норадреналин нь аюулд өртөх үед бие махбодыг түгшүүрийн байдалд оруулж, улмаар тархины ажиллагааг идэвхжүүлэх, сонор сэрэмжийг сайжруулах, аюулыг эсэргүүцэх чадварыг нэмэгдүүлэх үүрэгтэй бодис юм. Тайвширсан хүний тархин дахь норадреналин багасах боловч эсрэгээр серотониний ялгарал нэмэгдэнэ.

Серотонин нь ацетилацетонд, тэр нь нойрсолтыг дэмжих мелатонинд хувирдаг. Мелатонины нөлөөгөөр хүний бие нойрсолтын байдалд шилжинэ. Гипнозид оруулах ажиллагааны дараагийн шатанд хүний анхаарлыг хурууны үзүүр мэтийн ямар нэгэн зүйлд төвлөрүүлнэ. Улмаар "таны зовхи хүндэрч байна" хэмээн хэлэх үед зовхио буулгах зэргээр сэтгэлзүйчийн хэлсэн үгийг өөрийн мэдэлгүй биелүүлж эхэлдэг. Ердийн үед бид таван мэдрэхүйгээ ашиглах учир тухайн мэдрэхүйн эрхтнүүдээс тархинд төрөл бүрийн мэдээлэл ирдэг. Тэгвэл тайвширч, анхаарлаа ямар нэгэн зүйлд төвлөрүүлэх үед зөвхөн харааны мэдээлэл тархинд очиж, гипнозийн байдалд орно. Энэ үед тархины ажиллагаа сулрах боловч нойрсолтын байдалд бүрэн ордоггүй.

Гипнозийн үед тархины зулайн хэсгийн 46-р бүс (BA46)-ийн ажиллагаа хамгийн доод түвшиндээ хүрнэ. 46-р бүст нүд, чих зэрэг таван мэдрэхүйн мэдээлэл, болж өнгөрсөн үйл явдлын тухай ой дурсамж зэрэг, төрөл бүрийн мэдээлэл түр зуур хадгалагддаг. Эдгээр мэдээлэлд боловсруулалт хийгдсэний үр дүнд тухайлбал "гараа өргө, уруулаа хөдөлгө" хэмээх "тушаал" 46-р бүсээс хөдөлгөөн удирдах тархины хэсэг (motor cortex)-т хүрнэ. Эндээс гараа өргөх, уруулаа хөдөлгөх тушаал харгалзах эрхтнүүдийн булчинд дамжуулагдсанаар үйлдэл гүйцэтгэгдэнэ. Өөрөөр хэлбэл 46-р бүс нь хүний биеийн үйл хөдлөлийг удирдах хамгийн дээд түвшний удирдлагын хэсэг юм. Мөн 46-р бүст норадреналинийг мэдрэгч эдүүд их хэмжээгээр байрладаг.


Гипнозид оруулах ажиллагааны сүүлийн шат тушаал буюу заавар өгөх үйлдэл юм. Нойрсолтын өмнөх байдалд орсон хүн тухайлбал "таны зүүн гар дээш өргөгдөж байна" гэсэн үгийг өрийн мэдэлгүй даган биелүүлнэ. Таны урд цэцэгт тал байна гэвэл үл үзэгдэх цэцгийг түүж, үнэрлэх зэргээр гипнозид орсон хүний үйлдэл бусдын зааварчлага зөвлөгөөний дагуу, өөрийн бодолгүй хийгдэнэ. Ердийн нөхцөлд "таны гар өргөгдөж байна" гэсэн үгийг сонсох үед тархинд ямар процесс явагддагийг сонирхоё. Хүний сонссон үгсийг тархины сонсголын хэсэг (auditory cortex) хүлээн авч, хэл ярианы төв (language cortex)-өөр дамжуулан 46-р бүст хүргэнэ. Тэнд сонссон үгс орчны нөхцөл байдал, үг хэлж буй хүний тухай, өнгөрсний дурсамж, бодит байдлын мэдээллүүдэд нэгтгэсэн боловсруулалт хийгдсэний эцэст зааврыг дагах эсэх тухай шийдвэрээ гаргана. Хэрэв зааврыг дагая гэж шийдвэл гараа өргөнө, үгүй бол үйлдэл хийгдэхгүй.


Тэгвэл гипнозийн үед 46-р бүсийн ажиллагаа доод түвшиндээ хүрэх учир чихээр сонссон мэдээлэл түүнийг алгасч, хэл ярианы төвөөс хөдөлгөөн удирдах хэсэгт шууд тушаал болон хүрдэг байна. Үүний улмаас өөрийн мэдэлгүйгээр гараа өргөхөд хүрнэ. Бичлэгийн эхэнд дурдсан жишээнүүд гипнозитой тун адилхан нөхцөл байдалд үүссэн гэдгийг сэтгэл мэдрэлийн эмч, эрдэмтэд нотлож байна. А-ийн хувьд сүнс дуудах тоглоомын үед бие суллан сандалд сууж, зоосонд анхаарлаа төвлөрүүлсэн явдал нь гипнозид ороход хүргэжээ. Б-ийн хувьд ихээхэн айдаст автсан байсан учир тайвшрах бус эсрэгээрээ сандарч мэгдсэн байдалд орсон. Гэхдээ энэ нь гипнозид оруулах өөр нэгэн аргатай төстэй юм. Тархины 46-р бүсийн ажиллагааг доод түвшинд хүргэхийн тулд тайвшруулхаас гадна богино хугацаанд хэт их хэмжээний мэдээлэл өгч, сааталд оруулах боломжтой.

Үнэн чанартаа 46-р бүсийн мэдээлэл боловсруулах чадвар хязгаарлагдмал байдаг ажээ. Чадвараас давсан хэт их ачаалал авах үед сааталд орж, гипнозитой адил нөхцөл үүсгэдэг байна. Гипнозийн ийм хэлбэр цочролд орох үед элбэг тохиолддог. Тухайлбал унтаж байгаад гал түймэр гарахыг мэдэж, яаран зугтах үедээ дэр мэтийн онц хэрэггүй зүйлсийг авч гарах тохиолдол бий. Ердийн үед хүн галын аюулаас зугтахдаа түрийвч, бичиг баримт, үнэт эдлэлээ авахыг эрмэлздэг бол гипнозид орсон хүний тархины ажиллагаа суларч, зөв дүгнэлт гаргах чадвараа алдсанаар ойр зуур харагдсан зүйлсийг чухалд тооцож андуурдаг байна. А, Б хоёрын хувьд гипнозид орсон нь тодорхой боловч тэдэнд хэн нэгэн ямар нэгэн тушаал заавар өгөөгүй байхад юуны учир сүнс шингэсэн мэт үйлдэл хийх болов гэдэг нь сонирхол татна.

Шалтгааныг 46-р бүс ажиллагаагүй болсонтой холбогдон үүсэх "зан араншингийн шилжилт"-ээр тайлбарлаж болно. Ийм шилжилт "нэг хүний биед олон зан чанар орших эмгэг (dissociative identity disorder)"-ийн үед ажиглагддаг ч гипнозийн үед адил шинж тэмдгээр илрэх боломжтой. Ердийн нөхцөлд бидний зан араншинг тархины зулайн хэсгийн 9, 10-р бүс тодорхойлж байдаг. 9, 10-р бүсээс 46-р бүст ирсэн мэдээлэл хүн өөрийгөө мэдрэхэд тусладаг. Тэгвэл гимпнозид орж, 46-р бүсийн ажиллагаа саатсан тохиолдолд хүн 9, 10-р бүсийн мэдээлэл, бусад хүмүүсийн тухай болон ойн дурсамжийн мэдээллүүдийг ялгаж таних чадваргүй болно. Үүний улмаас бусдын эсвэл ой дурсамжид хадгалагдсан сүнсний төрхийг гипнозийн үеийн заавартай адил байдлаар хүлээн авч, зан араншинг өөрчлөхөд хүргэдэг.

А-ийн хувьд сүнс шингэвэл яах бол гэсэн айдаст автах үедээ гипнозид орж, өмнө нь уншиж, сонсож байсан сүнс шингэх үзэгдлийн тухай ой дурсамжид нь хадгалагдсан мэдээлэл сэргэсэн хэмээн тайлбарлаж болно. А-д эмчилгээ хийсэн сэтгэл мэдрэлийн эмч юуны өмнө хичээлээсээ түр чөлөө авахыг зөвлөжээ. Учир нь гипнозид орсон орчинд тухай үеийн айдас дахин сэргэж, сүнс шингэх үзэгдэл давтагдах хандлагатай байдаг байна. Мөн сэтгэл заслын эмчилгээ хийж, өнгөрсөн дурсамжуудыг нь сэргээн өөрийг нь байгаагаар нь ухамсарлуулснаар 1 сарын дараа бүрэн эдгэж хэвийн амьдралдаа эргэн оржээ.

Б-ийн хувьд сүнс шингэсэн үзэгдлийг адил хэлбэрээр тайлбарлаж болох боловч эрэгтэйг газраас хөндийрүүлэн өргөх хүч гаргасан явдал нь өөр учир шалтгаанаар тайлбарлагдана. 46-р бүсийн өөр нэгэн чухал үүрэг нь бие махбодын зарим боломжийг хязгаарлах явдал юм. Энэхүү хязгаарлалтын улмаас бид булчингийнхаа хүчийг 100% ашигладаггүй. Энэ нь боломжийн дээд хязгаарт тулсан ачаалал авч, яс хугарах, булчингийн ширхэгт тасрахаас сэргийлсэн физиологийн механизм юм. Насанд хүрсэн эмэгтэй хүний нэг гарын булчингийн хүч 50 кг ачааг хангалттай өргөх чадалтай гэгддэг. Гэхдээ 46-р бүсийн хязгаарлалтын нөлөөгөөр бодит байдалд 50%-иас илүү хүч гаргаж чаддаггүй байна. Харин гипнозийн үед хязгаарлалт алдагдсанаар булчингийн хүчийг дээд хэмжээгээр ашиглажээ.

Эрнэст Хилгардийн 1961 онд хийж, 510 хүнийг хамруулсан гипнозийн туршилтаар оролцогчдын 20% зан араншингийн шилжилт явагдах хэмжээний гүн хэлбэрийн гипнозид орж байжээ. Харин 5-10% нь гипнозид бараг орохгүй байсан бол үлдэх 70 % нь шийдвэр гаргах чадвараа алдах, бусдын тушаал зааврыг биелүүлэх зэргээр дунд түвшний гипнозид орж байв. Хэдийгээр нарийн учир нь тодорхойгүй байгаа боловч түргэн ууртай хүн гипнозид хялбар ордог байна. Мөн хүүхэд гипнозид амархан ордог, 10 насанд хамгийн гүн хэлбэр ажиглагддаг бол нас ахих тусам түвшин нь буурдаг байна. Ердийн хүмүүс ядарч сульдах, нойрны дутагдалд орох үед 46-р бүсийн ажиллагаа сулрах учир гипнозид амархан орох, улмаар сүнс шингэх үзэгдэл ажиглагдах магадлал өндөрсдөг байна.

Гипнози нь сүнс шингэх үзэгдлийн шалтгаан болхоос гадна сэтгэлзүй, сэтгэл заслын эмчилгээний зорилгод ашиглагддаг. Эмэгтэй В ажлаасаа оройтож тараад цахилгаан шатанд суужээ. Гэтэл цахилгаан шат гэнэт зогссон байна. Товчлууруудыг дарж, тусламж дуудан орилсон боловч хэн ч ирсэнгүй, айдаст автсан В ухаан алдан унажээ. Цахилгаан шатанд гэмтэл гарсан байгааг анзаарсан хамгаалагч түүнийг 5 цагийн дараа олж, гарган авчээ. Гэвч түүнээс хойш В цахилгаан шатанд суухаас айдаг болж, шөнө хар дарж зүүдлэн сэрдэг болсон байна. Тэр ч байтугай цахилгаан шатыг санагдуулам давчуу өрөөнд байж, адил үнэртэй галт тэргэнд сууж чадахаа больжээ. В-г үзсэн мэдрэлийн эмч цочролоос үүдэлтэй эмгэг хэмээн оношилжээ.

Хүний ой дурсамж мэдрэлийн эсүүдийн холбоос хэлбэрээр тархинд хадгалагддаг тухай бид дэжавугийн тухай өмнөх нийтлэлээс мэддэг болсон. Тэгвэл цочролын үед маш хүчтэй холбоос бий болдог байна. Энэ нь орчин, үнэр зэрэг төстэй нөхцөлд тухайн үеийн айдсын дурсамжийг хялбар сэргээхэд хүргэж, айдаст автуулдаг ажээ. Ердийн үед болж өнгөрсөн үйл явдлын тухай мэдээлэл хүний тархинд хоёр 7 хоногийн хугацаагаар түр хадгалагддаг. Энэ хугацаа өнгөрөх үед уг мэдээлэл шаардлагагүй гэж үзвэл мартагддаг. Харин эргэн санах шаардлагатай мэдээллүүд эсүүдийн холбоос үүсгэн ой дурсамж хэлбэрээр хадгалагдана. Дурсамжийг эргэн санах тусам холбоосоор олон удаа гүйдэл гүйж, эргээд холбоосыг өргөсөхөд хүргэнэ. Харин цочролын үед маш хүчтэй, өргөн холбоос үүсдэг нь бие махбодын хамгаалах механизмийн нэг юм.


Үүний үр дүнд өмнө учирч байсантай төстэй нөхцөлд орох үед норадреналин их хэмжээгээр ялгарч, айдсыг сэргээн, бие махбодын өөрийгөө хамгаалах боломжийг нэмэгдүүлдэг. В давтан хийсэн гипнозийн эмчилгээний үр дүнд хэвийн байдалдаа эргэн оржээ. Цочролоос үүдэлтэй өргөжсөн холбоосыг арилгах аргагүй. Харин гипнозийн эмчилгээний үр дүнд ой дурсамжийн шинэ холбоосыг хялбар үүсгэх боломжтой юм. В-ийн эмчилгээний үед гипнозид оруулж, "цахилгаан шат ямар ч аюулгүй, ослоос хамгаалах янз бүрийн төхөөрөмжөөр тоноглогдсон, галт тэрэгний үнэр хүүхэд байхдаа нуугдаж тоглодог байсан үйлдвэрийнхтэй адилхан" гэх мэтээр шинэ, тааламжтай дурсамжийн холбоос үүсгэжээ.

эх сурвалж, Nippon TV

,

10 сэтгэгдэл:

янзтай шүү. Саарал минь :)

хариулах...

хмм судалгаа аймаар байна шүү. сэтгэл судлалаар суралцаж байхад минь ийм тайлбар, судалгаа заадаг байсан бол ч

хариулах...

25 июля 1904 года родился Эрнест Хилгард (Ernest Ropiequet Hilgard) – американский психолог.
Э. Хилгард стал известен в 1950-ых годах своими исследованиями гипноза, особенно в отношении боли. Вместе с Андре Уайтзенхоффером разработал Стэнфордскую шкалу гипнабельности. Эрнест Хилгард проводил исследования и написал учебники также в области обучения, детского развития и преподавания психологии.
Эрнест Хилгард стал Президентом Американской психологической ассоциации в 1949 году.

хариулах...
хариулах...
хариулах...

ёстой сонирхолтой эд байна Энэ тархи бол цаанаасаа их нууцтай эд юм аа

хариулах...

Бөө нарын тухай сайхан тайлбарлаж

хариулах...
хариулах...
хариулах...

Сааралд хариулах нь:
www.superunified.org сайтад орос англи хэлээр байна. Супер нэгдэлийн онолын үндэс гээд ном монгол хэлээр, principia mathematica гэж хатуу хар хавтастай, 3кг жинтэй, 1000 хол давсан хуудастай, 600000 мянган төгрөгний үнэтэй ном англи хэл дээр хэвлэж гаргасан юмаа. Товч хувилбар нь ч бий, 100000 төгрөгний үнэтэй.

хариулах...

Сэтгэгдэл үлдээх